رسانه ها و دين از رسانه هاي سنتي تا تلويزيون

نخستین جشنواره ملی وبلاگ نویسی

رسانه ها و دين از رسانه هاي سنتي تا تلويزيون


در مقدمه كتاب آمده است: تعارض نوگرايي با دين را بايد نگرشي جاهلانه يا مغرضانه به موضوع بدانيم، چرا كه نه نوگرايي در ذات خود تعارضي با ارزشها و اعتقادات ناب ديني دارد و نه معارف ناب الهي تحجر و عقب ماندگي را به پيروان خود توصيه مي كنند.نويسنده كتاب با توجه به فقدان جايگاه شايسته دين در ادبيات ارتباطات كشور، پاي در راه دشوارمطالعه اي نهاد كه هم دين در آن حضور دارد، هم ارتباطات سنتي و هم آموزش رسانه اي. بستر نظري موضوع نيز جامع هشناسي فرهنگ و ارتباطات است كه نه تنها در ايران، بلكه در دنياي علوم انساني، حوزه علمي نوپايي به شمار مي آيد.
سه نظرية نوسازي لرنر، « نوگرايي و همگرايي در فرهنگ و ارتباطات » در فصل اول كتاب تح تعنوان همگرايي مولانا و نظريه مك لوهان مورد بحث قرار مي گيرند و ديدگاه نظري مطلوب در ادبيات نقاد الگوهاي ارتدوكسي مدرنيته جست وجو مي شود.
فصل دوم به بررسي اجمالي رسانه هاي سنتي ديني در ايران با استفاده از شيو ههاي اسنادي و تاريخي
مي پردازد و عناصر ارتباطي آن را مورد تحليل قرار مي دهد.
فصل سوم تح تعنوان تلويزيون و دين در ايران، به ارائه گزارشي اجمالي از دو پژوهش تحليل محتوا ونگرش سنجي مخاطبان در خصوص برنامه هاي ديني تلويزيون و ساير رسانه هاي ديني مي پردازد كه توسطنويسنده در سال 1380 انجام پذيرفته است.
در فصل چهارم، تجربه و ديدگاه مسيحي  غربي به تلويزيون ديني با روشي اسنادي و تاريخي بررسي گرديده كه به عنوان قديمي ترين و گسترده ترين تجربه، نتايج قابل توجهي داشته كه در بررسي تطبيقي موضوع حائز اهميت است.
فصل پنجم، وجهي تحليلي دارد و با استفاده از نتايج بحثهاي قبلي، به دنبال ديدگاهي مطلوب درفرهنگ و ارتباطات ديني ايران است تا بتواند اصول تحقق مطلوب آموزش دين از وسايل ارتباط جمعي مي نامد، « سيستم متعامل، پويا و همگراي ارتباطي » نوين را تبيين كند. اين ديدگاه كه نويسنده آن را ديدگاه امكان مناسب موضوع مورد مطالعه را فراهم مي سازد تا بتواند در طراحي الگوي ارتباطات ديني ايران،محققان را ياري مي دهد.نويسنده، كتاب را با طرح يك آرزو به پايان مي برد. آرزوي روزي كه آموزش ديني در ايران، ستونهاياصلي خود را بر زمينِ استوار ارتباطات ميان فردي و چهره به چهره به خوبي محكم كند و آنگاه رسانه ها رابه كمك بطلبد. روزي كه هر كودك و نوجوان و جوان ما يك مربي واقعي را نزديك خويش احساس كند و الگوي ديني خود را در رفتارهاي او مجسم ببيند. آن روز آرمانشهر آموزش ديني تحقق يافته است،
تا رسانه ها از آن روايتها بسازند و چشم وگوش انسانها را به زيباي يهايش سيراب كنند.اين كتاب كه برگزيد هاي از رسالة دكتري نويسنده است، به همت مركز تحقيقات صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران منتشر شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: کتاب پنجره ای رو به آگاهی و امید، ،
:: برچسب‌ها: رسانه ها و دين از رسانه هاي سنتي تا تلويزيون,
نویسنده : هادی باباجانپور
تاریخ : سه شنبه 12 دی 1391
زمان : 8:25


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.